Joomla ServiceBest Web HostingWeb Hosting
Start Wieści Z ostatnich dni Promocje i wyprzedaże – na co uważać

Promocje i wyprzedaże – na co uważać

Promocje i wyprzedaże – na co uważać

Oznaczenie ceną każdego towaru, przekreślenie starej i uwidocznienie aktualnej, wskazanie okresu obowiązywania przeceny – to główne obowiązki sprzedawców. Mazowiecka inspekcja handlowa stwierdziła nieprawidłowości w prawie połowie kontrolowanych sklepów. Wykryto m. in. „gratisy” nie za darmo i brak aktualnej ceny. Nieuwidocznienie ceny jest wykroczeniem.

 

W 2013 r. inspekcja handlowa na Mazowszu przeprowadziła 42 kontrole w sklepach, w których obowiązywały promocje. Stwierdzono nieprawidłowości w 20 przypadkach (48 proc.). Sprawdzono 1585 partii wyrobów (artykułów żywnościowych, kosmetyków, chemii gospodarczej, odzieży, obuwia, biżuterii). Zakwestionowano 345 partii (22 proc). Nałożono 14 mandatów i skierowano 2 wnioski o ukaranie do sądu za popełnienie wykroczenia (naruszenie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen). Najczęstsze nieprawidłowości  dotyczyły:

 

· w zakresie informowania o promocji:

 

-  nieprzekreślenie ceny dotychczasowej,

 

- przekreślona cena dotychczasowa była wyższa niż faktycznie obowiązująca przed promocją,

 

- brak informacji o cenie aktualnej,

 

- niepodanie przyczyny obniżki cen oraz terminu obowiązywania podanej ceny,

 

- deklarowany „gratis” nie był oferowany całkowicie za darmo.   

 

· w zakresie uwidaczniania ceny:

 

- nieoznaczenie produktu ceną,

 

- brak lub nieprawidłowo wyliczona cena jednostkowa (np. ile kosztuje 1 kg produktu
   sprzedawanego w opakowaniu 200 g),  

 

- brak wywieszek przy towarze,

 

- brak ceny jednostkowej na wywieszce.

 

W okresie największych wyprzedaży inspekcja handlowa na Mazowszu kontroluje prawidłowość i rzetelność przedsiębiorców. Bada przestrzeganie przepisów określających sposób i treść podawanych informacji o cenach i promocjach (Ustawa o cenach oraz rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży).

 

Przypadki nieprawidłowości można zgłaszać do mazowieckiej inspekcji handlowej: telefonicznie: 22-826-42-09, 22-826-18-30 lub mailowo:  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

Obowiązki sprzedawcy:

 

· Towar przeznaczony do sprzedaży musi być oznaczony ceną oraz ceną jednostkową (cena za litr, kilogram, sztukę). Cenę uwidacznia się również przy towarach umieszczonych w witrynach, gablotach, wystawach na zewnątrz sklepu (także przy imitacjach, wzorach i atrapach produktów);

 

· Produkt nie musi być oznaczony ceną bezpośrednio na opakowaniu, ale tylko wtedy, gdy jest oznaczony kodem kreskowym a sklep zapewnia właściwą ilość czytników;

 

· Towary opatruje się wywieszkami z informacją o nazwie, cenie oraz jednostce miary, do której odnosi się cena. Wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla kupującego. Cena podana na wywieszce musi być aktualna;

 

· W przypadku reklamowania produktu w gazetce, na plakacie, w katalogu itp., sprzedawca wraz z ceną powinien uwidocznić cenę jednostkową oraz termin obowiązywania tej ceny;

 

· W przypadku cen promocyjnych bądź obniżonych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej uwidacznia się cenę promocyjną lub obniżoną;

 

· Przy towarach przecenionych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej i wyrazu „przecena”, „obniżka ceny”, uwidacznia się cenę obniżoną, okres jej obowiązywania a także przyczynę obniżki, przeceny.

Informacja Prasowa

Ivetta Biały
Rzecznik Prasowy Wojewody Mazowieckiego

 
dane dostarcza: remontuj .pl
dane dostarcza: niania .pl
Wtorek,
26 Wrzesień 2017
Imieniny obchodzą: Justyna, Łucja, Cyprian
AddThis Social Bookmark Button
Komunikacja
Współpraca medialna:
Tygodnik Siedlecki
Podlasie24.pl
Życie Siedleckie
Ogloszeniowa
Przekaz 1% podatku

Statystyka wyświetleń strony od 28.12.2004:

Dziś:1841
Wczoraj:4251
Ten tydzień:6092
Wszystkich:22582723